ROZDZIAŁ I
PRZEPISY OGÓLNE
§ 1
Regulamin organizacyjny określa szczegółową organizację, specyfikę i zakres sprawowanej opieki i pomocy dziecku oraz sposób realizacji praw dziecka w Placówce Opiekuńczo- Wychowawczej w Kłaninie.
§ 2
- Placówka jest jednostką organizacyjną Powiatu Puckiego.
- Placówka jest placówką opiekuńczo-wychowawczą typu socjalizacyjnego i interwencyjnego.
- Przy Placówce funkcjonuje Grupa Usamodzielnienia
a) posiadająca odrębny regulamin organizacyjny
b) posiadająca odrębność programową
- Placówka Opiekuńczo- Wychowawcza w Kłaninie nie posiada tablicy urzędowej i nie jest specjalnie oznakowana.
§ 3
Placówka działa na podstawie:
- Ustawy z dnia 5 czerwca 1998r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2001r., Nr 142, poz. 1592 z późn. zm.),
- Ustawy z dnia 27 sierpnia 2009r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2009r., Nr 157, poz. 1240 z późn. zm.),
- Ustawy z dnia 9 czerwca 2011r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej (Dz. U. Nr 149, poz. 887 ze zm.),
- Rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 22 grudnia 2011r. w sprawie instytucjonalnej pieczy zastępczej (Dz. U. Nr 292, poz. 1720),
- Uchwały Nr XIX/176/2012 Rady Powiatu Puckiego z dnia 20 listopada 2012r. w sprawie przekształcenia Placówki Wielofunkcyjnej w Kłaninie w Placówkę Opiekuńczo – Wychowawczą w Kłaninie,
- Niniejszego Regulaminu Organizacyjnego.
§ 4
Placówka wraz z Grupą Usamodzielnienia przeznaczona jest dla 20 wychowanków. Placówka dysponuje 14 miejscami dla dzieci starszych w wieku od 10 do 18 roku życia.
a) w tym jest 11 miejsc socjalizacyjnych i 3 miejsca interwencyjne.
- Grupa usamodzielnienia przeznaczona jest dla 6 starszych wychownków, którzy ukończyli 16 rok życia.
- W szczególnych przypadkach zgodnie z zasadą nierozdzielania rodzeństwa do placówki mogą być przyjmowane dzieci młodsze.
- Placówka zastępuje rodzinę dzieciom i młodzieży pozbawionym trwale lub okresowo opieki rodziny własnej.
a) placówka przeznaczona jest dla dzieci wymagających stałej opieki,
- wyjątkiem może być Grupa Usamodzielnienia gdzie opieka może być sprawowana doraźnie,
b) objętych nauką w szkołach publicznych,
c) wolnych od uzależnień,
d) w placówce mogą przebywać dzieci niepełnosprawne jeśli nie ma przeciwwskazań.
- W placówce obowiązuje plan dnia od poniedziałku do piątku (załącznik nr 1) oraz inny w dni wolne od szkoły (załącznik nr 2).
ROZDZIAŁ II
ORGANIZACJA PLACÓWKI
§ 5
- Działalnością placówki kieruje Dyrektor.
- Dyrektora powołuje i odwołuje Zarząd Powiatu Puckiego
- Dyrektor jest dla wszystkich pracowników Placówki pracodawcą w rozumieniu Kodeksu Pracy.
- Dyrektor realizuje zadania przy pomocy komórek organizacyjnych.
- Pracownicy komórek wykonują zadania w zakresie określonym przez Dyrektora.
- W razie nieobecności Dyrektora, zastępować go będzie osoba przez niego wyznaczona.
- Zakres uprawnień rozciąga się na wszelkie zadania i kompetencje Dyrektora.
§ 6
- Placówka Opiekuńczo- Wychowawcza realizuje zadania przewidziane dla placówki interwencyjnej i socjalizacyjnej, łączy dzienne i całodobowe działania terapeutyczne, interwencyjne i socjalizacyjne skierowane na dziecko i rodzinę.
- Placówka organizuje dla swoich wychowanków odpowiednie formy opieki, w tym Grupę Usamodzielnienia, której głównym zadaniem jest:
1) uczenie wychowanków samodzielnego życia
2) przygotowanie wychowanków do opuszczeniu Placówki.
Szczegółowe cele i zadania Grupy Usamodzielnienia określa jej odrębny regulamin organizacyjny.
- Placówka zapewnia:
a) całodobową opiekę i wychowanie przez wszystkie dni tygodnia;
b) zaspokajanie potrzeb dziecka;
c) zajęcia wychowawcze, korekcyjne, kompensacyjne, logopedyczne, terapeutyczne a w szczególnych przypadkach dzieciom niepełnosprawnym rehabilitację i zajęcia specjalistyczne;
d) kształcenie, wyrównywanie opóźnień rozwojowych i szkolnych;
e) podejmowanie działań w celu powrotu dziecka do rodziny naturalnej;
f) pracuje z rodziną dziecka;
g) umożliwia podtrzymywanie tożsamości religijnej i wykonywanie praktyk religijnych;
§ 7
- Placówka stwarza warunki do:
a) fizycznego, psychicznego i poznawczego rozwoju dziecka;
b) poszanowania podmiotowości dziecka, wysłuchiwania jego zdania i w miarę możliwości uwzględniania jego wniosków we wszystkich dotyczących go sprawach oraz informowanie dziecka o podejmowanych wobec niego działaniach;
c) zapewnienia poczucia bezpieczeństwa;
d) dbałości o poszanowanie i podtrzymywanie związków emocjonalnych dziecka z rodzicami, rodzeństwem i innymi osobami;
e) uczenia nawiązywania więzi uczuciowych oraz związków interpersonalnych;
f) poszanowania potrzeb religijnych dziecka;
g) zapewnienia dzieciom warunków sprzyjających utrzymywaniu osobistych kontaktów z rodziną;
h) uczenia poszanowania tradycji i ciągłości kulturowej;
i) uczenia planowania i organizowania codziennych zajęć stosownych do wieku dziecka;
j) uczenia organizowania czasu wolnego, w tym uczestniczenia w zajęciach kulturalnych, rekreacyjnych i sportowych;
k) kształtowania u dzieci nawyków i uczenia zachowań prozdrowotnych;
l) przygotowywania dzieci do poszanowania odpowiedzialności za własne postępowanie oraz uczenia samodzielności w życiu;
ł) wyrównania deficytów rozwojowych u dzieci;
m) uzgadniania istotnych decyzji dotyczących dziecka z jego rodzicami lub opiekunami prawnymi.
§ 8
- W placówce dla każdego dziecka prowadzi się:
a) indywidualny plan pracy, który jest opracowywany wspólnie z osobą znaczącą w życiu dziecka;
b) kartę pobytu;
c) kartę udziału w zajęciach specjalistycznych;
d) arkusze badań i obserwacji psychologicznych oraz pedagogicznych.
§ 9
- W placówce działa stały Zespół ds. Okresowej Oceny Sytuacji Dziecka, do którego zadań należy:
1) ustalanie aktualnej sytuacji rodzinnej dziecka,
2) analiza stosowanych metod pracy z dzieckiem i rodziną,
3) modyfikowanie indywidualnego planu pracy,
4) zgłaszanie do ośrodka adopcyjno- opiekuńczego dzieci z uregulowaną sytuacją prawną umożliwiającą adopcję,
5) oceny stanu zdrowia dziecka i jego aktualnych potrzeb,
6) ocena zasadności dalszego pobytu dziecka w placówce i Grupie Usamodzielnienia,
7) informowanie sądu o potrzebie umieszczenia dziecka w innej placówce działającej na podstawie odrębnych przepisów dotyczących kształcenia i opieki zdrowotnej, w tym w młodzieżowym ośrodku socjoterapii, młodzieżowym ośrodku wychowawczym, ośrodku leczniczo wychowawczym.
8) kwalifikowanie starszych wychowanków do Grupy Usamodzielnienia
- W skład zespołu wchodzą:
1) dyrektor lub osoba przez niego wyznaczona,
2) pedagog,
3) psycholog,
4) pracownik socjalny,
5) wychowawca bezpośrednio kierujący procesem wychowawczym dziecka,
6) przedstawiciele właściwego centrum pomocy oraz ośrodka adopcyjno- opiekuńczego.
7) osoby odgrywające ważną rolę w życiu dziecka
§ 10
- Placówka współpracuje z rodziną naturalną dziecka:
a) pozostaje w stałym kontakcie z rodziną dziecka;
b) rozpoznaje sytuację rodzinną, utrzymuje kontakt z instytucjami wspierającymi tę rodzinę, inicjuje działania niezbędne do unormowania sytuacji rodziny i umożliwienia powrotu dziecka do rodziny;
c) prowadzi zajęcia terapeutyczne oraz poradnictwo pedagogiczno- psychologiczne dla rodziców dzieci przebywających w placówce.
§ 11
- W skład placówki wchodzą następujące komórki, które dzielą się na samodzielne stanowiska pracy w sposób następujący:
a) Komórka Pedagogiczna:
- wychowawcy
- pedagog
- psycholog
- pracownik - socjalny
b) Komórka Księgowo- Administracyjna
- główna księgowa
- pomoc administracyjno- biurowa
c) Komórka Gospodarczo- Żywieniowa
- kucharka- sprzątaczka
§ 12
- Pracę wszystkich w/w komórek nadzoruje Dyrektor Placówki.
§ 13
- Komórki prowadzą sprawy związane z realizacją zadań funkcjonowania Placówki.
§ 14
- Do wspólnych zadań komórek należą czynności:
a) rzetelne i efektywne wykonywanie zadań,
b) znajomość obowiązujących przepisów prawnych w zakresie realizowanych zadań
c) podnoszenie kwalifikacji zawodowych i poszerzanie wiedzy,
d) przestrzeganie ustalonego w Placówce Regulaminu Pracy
e) wzajemne współdziałanie i współpraca przy wykonywaniu obowiązków służbowych,
f) rozpatrywanie i załatwianie indywidualnych spraw każdego dziecka,
g) prowadzenie niezbędnej dokumentacji
§ 15
- Do podstawowego zakresu działania poszczególnych komórek należy:
a) do zakresu działania Komórki Pedagogicznej:
- zapewnienie dziecku poczucia bezpieczeństwa,
- poszanowania podmiotowości dziecka i w miarę możliwości uwzględnianie jego wniosków we wszelkich dotyczących go sprawach,
- informowanie dziecka o podejmowanych wobec niego działaniach,
- organizacja pobytu dziecka w placówce,
- tworzenie sprzyjających warunków do fizycznego, psychicznego i poznawczego rozwoju,
- dbałość o poszanowanie i podtrzymywanie związków emocjonalnych dziecka z najbliższymi oraz innymi osobami,
- uczenie nawiązywania więzi uczuciowych, związków koleżeńskich, poszanowania tradycji i ciągłości kulturowej,
- uczenie planowania i organizowania codziennych zajęć, czasu wolnego, zajęć kulturalnych, rekreacyjnych i sportowych,
- praca z rodziną naturalną dziecka i instytucjami środowiska zamieszkania dziecka w celu umożliwienia mu powrotu do naturalnego środowiska
- udział w zebraniach Stałego Zespołu ds. Okresowej Oceny Sytuacji Dziecka
- prowadzenie dokumentacji
- ustalenie właściwych metod pracy z dzieckiem;
b) Komórka Księgowo- Administracyjna
- organizowanie i prowadzenie działalności administracyjnej stosownie do potrzeb,
- prowadzenie dokumentacji biurowej,
- sporządzanie analiz finansowych w zakresie realizacji planów budżetowych,
- realizacja operacji finansowych związanych z wykonywaniem budżetu Placówki,
- prowadzenie kart wynagrodzeń pracowniczych,
- sporządzanie bilansów i sprawozdań,
- kompletowanie dokumentów osobowych pracowników;
c) Komórka Gospodarczo- Żywieniowa
- utrzymanie pomieszczeń Placówki na odpowiednim poziomie czystości
- dbanie o estetykę przed wejściem
- ogólne dbanie o porządek i ład
- pomoc w kuchni podczas przygotowywania posiłków
§ 16
- Zadania i obowiązki pracowników Placówki określone są w zakresach czynności ustalonych przez dyrektora.
- Zakresy czynności pracowników Placówki zawarte są w aktach personalnych.
- Pozostałe prawa i obowiązki pracowników reguluje Regulamin Pracy Placówki w Kłaninie.
ROZDZIAŁ II
ZASADY PRZYJMOWANIA
I POWODY USTANIA POBYTU W PLACÓWCE
§ 17
- Przyjęcie do placówki odbywa się na podstawie skierowania wydanego przez powiatowe centrum pomocy rodzinie.
- Powiatowe centrum pomocy rodzinie wydaje skierowanie do placówki w porozumieniu z jej dyrektorem.
- Przyjmowanie dzieci odbywa się przez całą dobę.
- Rodzeństwo kierowane do placówki nie powinno być rozdzielane.
- Ciąża małoletniej nie stanowi powodu odmowy wydania skierowania i przyjęcia do placówki.
- W przypadku wymagającym natychmiastowego zapewnienia dziecku opieki placówka przyjmuje bez skierowania oraz bez uzyskania zgody przedstawicieli ustawowych lub bez orzeczenia sądu każde dziecko w wieku poniżej 13 roku życia i zapewnia mu opiekę do czasu wyjaśnienia sytuacji dziecka.
- W przypadku samowolnego opuszczenia placówki przez dziecko lub nie zgłoszenia się w wyznaczonym terminie po usprawiedliwionej nieobecności dyrektor placówki:
a) przeprowadza postępowanie wyjaśniające;
b) powiadamia o tym w ciągu 24 godzin rodziców, opiekunów prawnych dziecka, Policję, sąd rodzinny, centrum pomocy, wojewodę w przypadku dziecka cudzoziemców.
- W przypadku nieusprawiedliwionej nieobecności dziecka w placówce stały zespół ocenia zasadność dalszego pobytu dziecka w placówce. Dyrektor na podstawie opinii stałego zespołu kieruje sprawę do centrum pomocy i sądu, który wydał orzeczenie o umieszczeniu dziecka w placówce.
- Osobę, która ukończyła 18 rok życia i nadal jest wychowankiem placówki w przypadku samowolnego opuszczenia placówki lub rażącego naruszenia zasad współżycia w placówce dyrektor może wykreślić z ewidencji przebywających w placówce oraz odmówić ponownego przyjęcia.
- Ustanie pobytu w placówce następuje w przypadku:
a) powrotu dziecka do rodziców;
b) zakwalifikowania dziecka do innej formy opieki;
c) usamodzielnienia się dziecka:
- dyrektor placówki informuje powiatowe centrum pomocy rodzinie o terminie opuszczenia placówki przez osobę usamodzielnianą co najmniej 3 miesiące wcześniej,
- dyrektor placówki przekazuje powiatowemu centrum pomocy rodzinie dokumentację dotyczącą osoby usamodzielnianej.
d) orzeczenia sądu o zakończeniu pobytu dziecka w placówce;
e) skreślenia z listy wychowanków.
ROZDZIAŁ III
WOLONTARIAT
§ 18
- Działalność placówki może być uzupełniana wykonywaniem przez wolontariuszy świadczeń odpowiadających świadczeniu pracy, których celem jest w szczególności:
a) rozszerzenie zakresu opieki nad dzieckiem w placówce;
b) wsparcie pracy wychowawców poprzez organizowanie kół zainteresowań i rozwijanie indywidualnych zdolności dziecka.
ROZDZIAŁ IV
STANDARDY ŚWIADCZONYCH USŁUG
§ 19
Dzieciom w placówce zapewnia się:
- wyżywienie dostosowane do potrzeb rozwojowych;
- dostęp do opieki zdrowotnej;
- dostęp do zajęć wychowawczych, kompensacyjnych, terapeutycznych i rewalidacyjnych;
- wyposażenie w: odzież, obuwie, bieliznę i inne przedmioty osobistego użytku dostosowane do wieku i indywidualnych potrzeb;
- zabawki odpowiednie do wieku rozwojowego;
- środki higieny osobistej
- zaopatrzenie w:
a) leki,
b) przedmioty ortopedyczne i środki pomocnicze,
c) podręczniki i przybory szkolne,
- kwotę pieniężną do własnego dysponowania, której wysokość nie niższą niż 0,5% a nie wyższą niż 5% kwoty, o której mowa w § 18 ust. 1 pkt 8 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 22 grudnia 2011r. w sprawie instytucjonalnej pieczy zastępczej (Dz. U. Nr 292, poz. 1720), § 80 ust. 1 pkt 2 Ustawy z dnia 9 czerwca 2011r. u wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej (Dz. U. Nr 149, poz. 887) ustalaną co miesiąc przez dyrektora placówki;
- dostęp przez całą dobę do podstawowych produktów żywnościowych i napojów;
- dostęp do nauki;
- pomoc w nauce a w szczególności w odrabianiu zadań domowych;
- udział w miarę możliwości udział w zajęciach pozalekcyjnych i rekreacyjno – sportowych;
- opłatę za pobyt w bursie lub internacie;
- pokrycie kosztów przejazdu do i z miejsca uzasadnionego pobytu poza placówką;
- placówka organizując działalność kulturalną i rekreacyjną, uwzględnia święta i inne dni wynikające z tradycji i obyczajów.
§ 20
Placówka posiada:
- pokoje mieszkalne 3-osobowe, właściwe oświetlone, o powierzchni zapewniającej przechowanie rzeczy osobistych i swobodne korzystanie z wyposażenia, na które składają się co najmniej dla każdego dziecka:
a) łóżko lub tapczan;
b) szafka i lampka nocna;
c) szafa lub miejsce w szafie na przechowywanie rzeczy osobistych, odzieży, obuwia;
d) zabawki;
- łazienki z miejscem do prania i suszenia rzeczy osobistych i toalety w ilości umożliwiającej korzystanie z nich w sposób zapewniający intymność i zgodność z zasadami higieny,
- pomieszczenia do wypoczynku
- miejsca do cichej nauki,
- aneks kuchenny.
ROZDZIAŁ IV
POSTANOWIENIA KOŃCOWE
§ 21
Sprawy nie uregulowane w niniejszym regulaminie, będą rozstrzygane w miarę potrzeb w formie wewnętrznych zarządzeń dyrektora placówki.
§ 22
Wszelkie zmiany w regulaminie Organizacyjnym placówki mogą być dokonane w porozumieniu z Dyrektorem Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Pucku.